We kregen hiervoor de opdracht om allemaal ons huiswerk mee te nemen naar de les. Daarbij moesten we steeds een huiswerkopdracht van iemand anders verwerken in een schilderopdracht. De opdrachten waren erg kort en lastig bij te houden.

Ik heb weer gekozen om olieverf te gebruiken omdat ik dat thuis niet zo snel zou doen, en ik me er graag in wilde ontwikkelen.

Bij deze opdracht moesten we bij het kunstwerk wat we toegewezen hadden gekregen, een klein vierkantje uit het geheel selecteren en vergroten op het doek. Daarna kregen we een ander werk dat we er heel klein op moesten schilderen (zie het vierkantje op het oog).

Dit schilderij heb ik later helaas moeten afstaan. Hierbij moesten we andermans werk naschilderen maar in de tegenovergestelde kleur op het kleurenpalet. Zo werd alles wat groen was bijvoorbeeld rood, en alles wat wit was werd zwart. Later heeft een klasgenoot hier iets aan toegevoegd en is het van haar geworden.

Bij deze moesten we meerdere werken bij elkaar voegen tot één geheel. Vervolgens mochten we met het schilderij doen wat we wilden. Dit is één van mijn favoriete werken van de afgelopen periode.
Ik hou van het surrealistische, vervreemdende gevoel dat het geeft.

Hier kreeg ik iemand anders’ interpretatie van iemand anders’ werk, en moest daar mijn eigen huiswerkopdracht in verwerken. Ik heb hier mijn tekening van de dansende mensen geprobeerd te laten overlopen in het gezicht.
Daarbij probeerde ik rekening te houden met de kleurvlakken maar ook met de lijnrichtingen. Het viel nog niet mee om dit een kloppend geheel te maken.

Bovenstaande schilderij is mijn eerste poging om olieverf om te zetten in een landschap. Sowieso zijn landschappen niet mijn sterkste punt, dus ik was wel trots op mezelf dat ik het aandurfde met een nieuw medium.
Het was een goede oefening in perspectief, lichtval, sfeer, beweging en chaos suggereren, en ‘vieze’ kleuren voorkomen.

Voorafgaand aan dit schilderij moesten we bepaalde woorden bedenken die we bij ons huiswerk vonden passen. Van die willekeurige woorden moesten we een verhaal schrijven van minimaal 10 zinnen. Gebaseerd op dat verhaaltje moesten we het schilderij maken.